سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، عامل دوستی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :2
کل بازدید :24206
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/28
7:8 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
رضا ملتفت[0]
من رضا ملتفت، دانشجوی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه یاسوج هستم. هدف من از تاسیس این وبلاگ، تفکر و پخته تر شدنه. امیدوارم با نظرات خوبتون من رو در این راه یاری کنید.

خبر مایه

 

بسمه تعالی

جلسه اول چالش‏های اعتقادی   *  تاریخ: 94/5/21

 استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا برجسته

   جهت آشنایی با توضیحات مربوط به سلسله جلسات چالش های اعتقادی لطفا به قسمت مقدمه ای با خواننده جلسات مراجعه کنید.

   این جلسه مقدمه‏ ای بر جلسات بعدی ما خواهد بود. ما سعی می‏کنیم جلسات آینده بصورت سخنرانی یکطرفه نباشد بلکه بصورت پرسش، پاسخ و دو طرفه باشد. که همکاری همه دوستان حاضر را طلب می‏کند. در ضمن طرح هرگونه سوالی در این جلسات آزاد است و خط قرمز تنها توهین میباشد. نکته دیگر اینکه تقاضا میشود سوالات خودتان را در جلسات مرتبط با آن ها بپرسید. برای مثال سوال مربوط به شیعه و سنی را در جلسه توحید و خداشناسی مطرح نکنید. این جلسه آغازی است بر یک سری مباحث اعتقادی و بنیادی اسلام که این موضوعات در حیطه توحید، نبوت، امامت، حقانیت قرآن و مباحث پیرامون این موضوعات است.


   ما در این جلسه تنها به ذکر پاسخ ها اکتفا نمی‏کنیم بلکه با سوالات بصورت چالشی و بحث برانگیز برخورد می‏کنیم. لذا ممکن است افرادی متوجه ضعف در اعتقادات خود شوند. ما می‏خواهیم این ضعف‏ها را برطرف و افراد را به مطالعه و تحقیق صحیح در حوزه اعتقاداتشان تشویق کنیم.

   دوستان توجه کنند که این جلسات به صورت زنجیروار به هم متصل‏اند و هر جلسه مقدمه‏ای برای جلسه بعد خواهد بود. لذا تقاضا می‏شود که حدالامکان در تمام جلسات شرکت کنند. و اگر در جلسه‏ای حضور نداشتند می‏توانند فایل ضبط شده آن را استفاده نمایند. دوستانی که به هر دلیلی در جلسات غیبت می‏کنند، مجاز به شرکت در جلسات بعدی هستند، منتها اجازه پرسش سوال از جلسات پیشین را نخواهند داشت. هم اکنون به ذکر تعدادی از سوالات که در جلسات آینده طرح می‏شوند می‏پردازیم.

   برای مثال دانشمندان غربی مطرح می‏کنند که: دین داری مختص زمان کودکی بشر بوده ست. امروزه بشر به فناوری و علم دست یافته و برای بسیاری از سوالات پاسخ مناسب و درست پیدا کرده است. آنان میگویند که در گذشته بشر پاسخ این سوالات را نمیدانسته و به همین دلیل متوسل به دین و خدا می‏شده است. در دنیای امروز بشر می‏تواند با قدرت عقل خود جلوی مشکلات را بگیرد، پس چه نیازی به دین هست؟

  یا سوال دیگر اینکه مطرح می‏کنند که تشیع از چه زمانی بوجود آمده است؟ آیا تشیع در زمان صفویه تأسیس شده است؟

   سوال دیگر اینکه اسلام مطرح می‏کند دیگر پیغمبر و دین جدیدی از سوی خدا نخواهد آمد و حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خداست. آیا بعد از دین اسلام بشر دیگر پیشرفتی نمیکند؟ پس اگر پیشرفت خواهد کرد، چرا دین جدیدی نمی‏آید که به سوالات جدید او پاسخ دهد؟

   سوال دیگر اینکه آیا انسان تنها دارای همین جسم است یا اینکه دارای روح نیز میباشد؟ این سوال از این جهت اهمیت دارد که پاسخ به آن در نتیجه‏گیری و رویکردهای انسان مؤثر است. برای مثال دانشمندی غربی به نام داروین مطرح می‏کند که انسان یک حیوان است که ضریب هوشی او از سایر حیوانات بالاتر است. آیا سخن او درست است؟

   سوال دیگر اینکه قرآن مطرح میکند بین حقوق زن و مرد تفاوت وجود دارد. آیا این با تساوی حقوق زن و مرد در تناقض نیست؟

   سوال دیگر اینکه آیا نظریه ساعت ساز لاهوتی درست است؟ این نظریه بیان میکند که خدا دنیای ما را خلق کرد و خود از بین رفت. و دنیای ما مثل یک ساعت، کار میکند و به پیش میرود.

   با تشکر از حضور و توجه شما عزیزان، در ضمن موضوع جلسه آینده در خصوص اثبات وجود خدا می‏باشد، دوستان می‏توانند در این موضوع پیش مطالعه داشته باشند.

پایان جلسه اول

***

 


95/3/5::: 7:11 ع
نظر()