سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حق سنگین است اما گوارا ، و باطل سبک لیکن در کام چون سنگ خارا . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :0
کل بازدید :24197
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/27
3:52 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
رضا ملتفت[0]
من رضا ملتفت، دانشجوی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه یاسوج هستم. هدف من از تاسیس این وبلاگ، تفکر و پخته تر شدنه. امیدوارم با نظرات خوبتون من رو در این راه یاری کنید.

خبر مایه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کلمات در قرآن * تاریخ نوشته: 95/3/2

   پیشنویس نامربوط یک: یه بار شنیدم که یه بنده خدایی میگفت: اگر به قرآن با عینک درست نگاه بشه، تمام آیات قرآن اشاره به اهل بیت پیغمبر داره.

   پیشنویس نامربوط دو: گفتم این نکته رو یادآور بشم که هر یک از آیات قرآن میتونن بر دو یا چند تفسیر مختلف دلالت داشته باشن و این ها تضادی با هم ندارن. به نظر من فقط پیامبر و اهل بیت آن بزرگوار هستن که میتونن قرآن رو تفسیر کنن. در رابطه با منطبق بودن قرآن بر چند تفسیر، میخوام بگم که وقتی ما با دلیل بپذیریم که این کتاب از طریق علم الهی بر قلب پاک پیامبر نازل شده و از طرفی علم خدا هم بینهایته، پس واضح میشه فهمید که از قرآن نکات زیادی برداشت بشه.


  اگر دوست دارید قسمتی از پیچیدگی و راز و رمز های قرآن رو بفهمید، پیشنهاد میکنم این صوت رو مطالعه کنید.

دانلود حقیقت ذو القرنین : این صوت سه ساعاته به بررسی آیات سوره کهف درباره شخصیت ذو القرنین میپردازه، و در بین نظریات مختلف بدنبال حقیقت ماجرایی ست که بر قرآن منطبق باشه.

   راه شناخت قرآن اینه که قرآن رو پرسش گرایانه بررسی کرد. هرچه پرسش های ما جزیی و دقیق باشند به همان اندازه جواب های قرآن نیز دقیق و عمیق خواهند شد. پیشنهادی که به خود بنده شده این ست که تفسیر موضوعی آیت الله مصباح یزدی رو مطالعه کنم. زیرا از یکطرف تمام آیات مربوط به یک موضوع قرآنی (برای مثال تقوی) در کنار هم آورده شده و هم اینکه کتاب معارف قرآن با زبانی ساده و قابل فهم نگارش پیدا کرده ست. (البته خود من هنوز فرصت دستیابی به کتاب رو پیدا نکرده ام.)

   در این نوشته ان شاء الله میخواهم درباره واژه کلمات در قرآن بنویسم. من این توضیحات رو در تفسیر نور در زیر آیه 115 سوره انعام دیدم، میتونید بررسی اش کنید.

   بر طبق آیات زیر میتونیم بگیم که کلمات به افرادی در رتبه انبیا اشاره داره:

   171 نساء : اى اهل کتاب، در دین خود غلوّ مکنید، و در باره خدا جز (سخنِ‏) درست مگویید. مسیح، عیسى بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوى مریم افکنده و روحى از جانب اوست. پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و نگویید (خدا) سه‏گانه است. باز ایستید که براى شما بهتر است. خدا فقط معبودى یگانه است. منزّه از آن است که براى او فرزندى باشد. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ اوست، و خداوند بس کارساز است.

   45 آل عمران : (یاد کن‏) هنگامى (را) که فرشتگان گفتند: «اى مریم، خداوند تو را به کلمه‏اى از جانب خود، که نامش مسیح، عیسى بن مریم است مژده مى‏دهد، در حالى که (او) در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان (درگاه خدا) است.»

در آیه زیر خود قرآن کلمات رو مانند شجره طیبه میدونه.

   24 سوره ابراهیم: أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماء

   در آیه 137 سوره اعراف کلمات به یک وعده الهی اشاره میکنه.

  وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی‏ بارَکْنا فیها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُون‏

   از شما میخواهم که تفسیر های مربوط به این دو آیه زیر رو بررسی کنید و با سایر آیات قرآن مطابقت بدید.

37 سوره بقره: سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت نمود؛ و (خدا) بر او ببخشود؛ آرى، او(ست که‏) توبه‏پذیرِ مهربان است.

124 بقره: و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، (خدا به او) فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.» (ابراهیم‏) پرسید: «از دودمانم (چطور)؟» فرمود: «پیمان من به ظالمان نمى‏رسد.»

 ترجمه آیه 109 سوره کهف خالی از لطف نیست:

بگو: «اگر دریا براى کلمات پروردگارم مرکّب شود، پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان پذیرد، قطعاً دریا پایان مى‏یابد، هر چند نظیرش را به مدد (آن‏) بیاوریم.»

 آیه 115 سوره انعام رو خیلی دوست دارم، معنی آیه رو با درنظر گرفتن وعده الهی و یک انسان بزرگ که از شجره طیبه ست در نظر بگیرید.

0*( وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ )*0

 

موفق باشید.