سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل دفتر دیده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :3
کل بازدید :24102
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/10
3:52 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
رضا ملتفت[0]
من رضا ملتفت، دانشجوی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه یاسوج هستم. هدف من از تاسیس این وبلاگ، تفکر و پخته تر شدنه. امیدوارم با نظرات خوبتون من رو در این راه یاری کنید.

خبر مایه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دلنوشته: در هر کاری از کجا باید شروع کنم؟ * تاریخ: 95/5/21

 

   مقدمه صفر: متنی که در ادامه مشاهده میکنید، صرفا نظر شخصی منه. گفتم شاید به خودم و شما با بیان این نظر کمک کرده باشم.

پرده اول:

   از کجا شروع کنم؟ چی بگم؟ دوست دارم از زندگی ام رضایت داشته باشم. یکی برام از اخلاق صحبت میکنه، یکی از مدیریت زمان، یکی از مبارزه با هوای نفس، یکی از انجام واجبات و ترک محرمات، یکی میگه ما میخوایم تربیت بشیم، یکی میگه اراده ات رو قوی کن، دیگری میگه آروم آروم گناهان رو ترک کن و عادت های خوب رو تکرار کن و یه نفر هم از عرفان صحبت میکنه، میگه چرا ما ثمرات ایمان رو توی زندگیمون نمیبینیم و ...

   همه این ها رو میدونم، اما باز نمیدونم از کجا باید شروع کنم!!! از طرفی گاهی به یاد مرگ میافتم و میگم چه ضمانتی وجود داره که من تا 70 یا 60 و یا حتی 30 سالگی زنده باشم! چقدر روی خودم کار کرده ام؟ چقدر شناختم رو کامل کردم؟

   برای مثال وقتی فکر میکنم که چقدر کشور هایی وجود دارن، با آداب و رسوم های مختلف و من ازشون بی اطلاع ام، خیلی ناراحت میشم. مثل این میمونه که داخل یک زندان باشی: زندان بی خبری، زندان ناپختگی.

   خُب، از درد خودم میگم، بدتر از این ها میدونی چیه؟ اینه که به یه طریقی بگن آقای محترم، جواب سوالی که دنبال اش بودی، اینه. حالا برو انجام اش بده و من بدلیل تنبلی، خستگی و نداشتن اراده انجام اش ندم.

   آخ که این ها بَد دردیه.

   پروردگارا، در دنیا برای ما نیکی و در آخرت نیز نیکی بنویس و ما را از عذاب آتش جهنم نگهدار.

 

پرده دوم:

   شاید جواب این سوال که (باید از کجا شروع کنم؟) این باشه که تو فقط شروع کن، از هر راهی که میدونی شروع کن. همه شون به یک مقصد میرسن و اون مقصد هم خداست. تو فقط شروع کن. از تقویت اخلاق شروع کن یا خواندن نماز صبح، از راه تربیت شروع کن یا مدیریت زمان یا هر راه دیگه، فرقی نمیکنه.

   اما چون انسان ها با هم اختلاف دارند، هر کسی نسخه اختصاصی خودش رو داره. برای مثال یه نفر میشه آیت الله قاضی طباطبایی که چند سال نگین میگذاره زیر زبون اش که حرف لغو نزنه. این نسخه برای ما نیست، ما باید نسخه خودمون رو پیدا کنیم.

   داستان پیدا کردن نسخه برای هر فردی مثل این میمونه که به یه نفر بگن: آیا کتاب مطالعه میکنی؟ جواب میده اون کتاب هایی رو که دوست دارم و سوالاتم رو جواب میدن میخونم، ممکنه یه نفر توی یه شرایط خاصی کتاب بخونه، هیچ ایرادی نداره. مثلا میگه: من هر کتابی رو نمیخونم و علاوه بر این آن صفحاتی از کتاب رو میخونم که دوست دارم، اما ارتباط ام رو با کتاب و مطالعه قطع نکرده ام.

امیدوارم در مورد این که هر کسی نسخه خودش رو داره درست منظورم رو رسونده باشم. این موضوع به دوست داشتن و دل بخواه افراد بستگی نداره، بلکه به خصوصیات فردی و توانایی های هر شخص بستگی داره. البته تا اون جایی که من یاد گرفتم.

   نتیجه: پس برای اینکه بدونیم از کجا باید شروع کنیم، اول از همه باید هدفمون مشخص باشه، در مرحله بعد باید ببینیم برای رسیدن به این هدف به چه ابزار هایی نیاز داریم، در ادامه توانایی ها و خصوصیات خودمون رو بشناسیم و از اون ها در راستای رسیدن به هدفمون استفاده کنیم.

 

*موفق باشید.* 

 


95/5/25::: 5:19 ع
نظر()