سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا ! از تو دانش سودمند و روزی فراخ می خواهم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :26
بازدید دیروز :0
کل بازدید :24131
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/13
3:12 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
رضا ملتفت[0]
من رضا ملتفت، دانشجوی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه یاسوج هستم. هدف من از تاسیس این وبلاگ، تفکر و پخته تر شدنه. امیدوارم با نظرات خوبتون من رو در این راه یاری کنید.

خبر مایه

بسم الله الرحمن الرحیم

دل نوشته * موضوع: ناراحتی و شادی * تاریخ: 95/3/29

   چرا الان احساس ناراحتی میکنم؟ من اینطور نیستم که این ناراحتی ام باعث سرد شدن و یا ناراحت کردن اطرافیانم بشه، با اون ها میخندم، وقتی میبینمشون لبخند میزنم، اما وقتی خودم تنها میشم این حس رو درک میکنم و از قضا امروز بیشتر.

   دلیل اینکه اینجا روی کاغذ این رو مینویسم اینه که از درون این حس رو روی کاغذ بریزم، تا سبک بشم و شاید در بین این کلمات نکته ای، راه حلی و مطلب مهمی بیان بشه که بشه ازش استفاده کرد. خیلی وقت ها برام پیش امده که نتایج جالبی از نوشته هام بدست اوردم و به خودم گفتم واقعا من به این نتیجه رسیدم، ای کاش هر روز مینشستم و فکر میکردم!

   خب، دلیل هایی که به ذهنم میاد که باعث ناراحتی من شده عبارت اند از:

 دیر بیدار شدن از خواب ناز- بحث نکردن با پدرم- شنیدن درد انسان هایی که به نان شب شان هم محتاج هستند، شنیدن درد انسان هایی که از سقف خانه های شان آب چکه میکند.

ادامه مطلب...

  
  

بسمه تعالی

جلسه سوم چالش های اعتقادی   *   تاریخ: 2/6/94

استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا برجسته

   لطفا جلسه دوم که طرح سوال در موضوع اثبات خداست، مطالعه بفرمایید.

   ما یک مروری بر جلسات قبل میکنیم و بعد به سراغ ادامه مبحث میرویم. در جلسه قبل از برهان نظم و برهان علت و معلولی گفتیم. گفتیم که در روند و سیر علت و معلولی ،مسلمانان علت اصلی را الله ،مادیون طبیعت و بعضی افراد مادة المواد را به عنوان علت اصلی میدانند. و برای آن علت دیگری متصور نمیشوند. و آن را منشا و مبدا عالم هستی میدانند. لازمه قانون علت و معلولی این است که برای هر موجودی علتی وجود دارد. سوال ما این است که چه کسی این علت یا علتهای اصلی را بوجود آورده است؟توجه کنید که اصلی ترین آموزه در ادیان الهی، توحید است. اگر خدا اثبات نشود دیگر چیزی از دین باقی نمی ماند.

ادامه مطلب...

  

 بسمه تعالی

جلسه دوم چالش های اعتقادی   *   تاریخ برگزاری: 94/5/26  

استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا برجسته

   در جلسه قبل من مقدمات رو ذکر کردم. همچنین من برای یک بار و برای تمام این جلسات شهادتین رو بر زبان جاری می کنم، تا برای سوالاتی که مطرح میکنم سوء تفاهم پیش نیاید.

   لازمه رسیدن به سعادت انتخاب صحیح ست و لازمه انتخاب صحیح، معرفت صحیح میباشد. برای رسیدن به معرفت صحیح، باید از یک سری گزاره های عقلانی و قابل اعتماد استفاده کنیم.

   بعضی ادیان معتقد اند که یک صراط مستقیم برای سعادت بشر وجود دارد و آن صراط هم متعلق به دین آنهاست. برای مثال یک فرد مسلمان صراط مستقیم را در دینش، فرد مسیحی همینطور و یک فرد یهودی هم صراط مستقیم را در دینش میداند. بعضی افراد مثل آقای جان لیک معتقدند که چند صراط مستقیم در عالم وجود دارد. که آقای سروش کتاب ایشان را بنام صراط های مستقیم ترجمه  کرده اند. ما میخواهیم در این عالم که نظرات و راه های بسیاری وجود دارد راه اصلی را کشف کنیم و بفهمیم آیا چند صراط مستقیم، حق است یا اینکه یک صراط مستقیم وجود دارد و آن چیست؟

   هر کسی (چه یهودی ،چه مسیحی و چه مسلمان) اگر پیش فرضش را بر درست بودن آموزه های دینش بگیرد، هیچ وقت به اشتباهات آن دین پی نمیبرد. من نمیگویم آموزه های اسلام نادرست است. میگویم احتمال خطا بدهیم تا بکمک روحیه پرسشگری ایجاد شده، در مورد آموزه های دینمان به یقین برسیم.

   اصلی ترین آموزه و اعتقاد در اسلام مبحث توحید و کلمه لا اله الا الله است. ما در اسلام مبحثی سنگین تر و مهمتر از مبحث توحید نداریم. توحید بمعنای اعتقاد به وجودی به نام خدا و یکتا بودن آن ست.

(بحث بین استاد و حاضرین آغاز میشود.)

ادامه مطلب...

  

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادله بر حق بودن قرآن * تاریخ: 1395/3/14

   امروز همونطور که بهتون قول داده بودم، گفتم درباره حقانیت قرآن کریم بنویسم. فقط خواستم بگویم که قدمت این کتاب را فراموش نکنیم، از نزول این کتاب حدود هزار و چهار صد سال میگذرد. نکته مهم اینکه تحقیق فراموش نشود.


1.       مبارزه طلبی قرآن: 23 و 24 سوره بقره 

     ترجمه: و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ایم شک دارید، پس -اگر راست مى‏گویید- سوره‏اى مانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را -غیر خدا- فرا خوانید.* پس اگر نکردید -و هرگز نمى‏توانید کرد- از آن آتشى که هیزم اش مردمان و سنگها هستند، و براى کافران آماده شده، بپرهیزید.

   باید توجه کرد که اگر افرادی سوره هایی مانند قرآن را در جایی ذکر کردند، باید دید که آیا این سوره ها برای مثال در فصاحت، سجع و مفهوم هم رتبه قرآن هست یا خیر؟ به این سوره های مشابه توجه کنید.

   نکته دیگر این ست که اگر دشمنان اسلام در این هزار و چهار صد سال سوره ای محکم در رد اسلام داشتند میبایست آن را در همه جا منتشر میکردند از قبیل شبکه های ماهواره، سایت های اینترنت و ... این درحالی ست که انسان مبارزه آن ها را مشاهده میکند ولی عملا خبری از پاسخ به مبارزه طلبی قرآن نیست.

ادامه مطلب...

  

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عهد * تاریخ نوشته: 95/3/13

   امروز میخوام درباره یک موضوع خیلی مهم صحبت کنم: درباره عهد الهی. قبل از اینکه صحبت هام رو شروع کنم باید بگم که اگر به این مبحث علاقه پیدا کردید میتونید در قسمت سلسله روایت عهد مطالب را بهتر از نوشته های من دنبال کنید.

   همه ما یه معنی هایی از عهد تو ذهنمون داریم مثل قول دادن و پیمان بستن. وقتی که صحبت قول و پیمان میشه باید بگیم بین چه کسانی بسته شده ست.

   یه بنده خدایی میگفت که خدا به هیچ کسی بیخودی مقام و جایگاه نمیده، اگر میده حتما شایستگی اش رو داشته و امتحان اش رو پس داده. به ماجرای حضرت ابراهیم توجه کنید: حضرت ابراهیم به خدا (به مفهوم و نه عین عبارت) میفرماید: من میخوام آن پنج تن وعده داده شده در ذریه من باشند. حالا برای اینکه به این هدیه برسد، امتحان های بسیار سختی رو پشت سر میگذارد. از جمله تنها گذاشتن حضرت اسماعیل و مادرش حضرت هاجر در بیابان و قربانی کردن تنها فرزندش حضرت اسماعیل. قبلا توضیح دادم که کلمات در قرآن به چه کسانی اشاره دارد. حالا به آیه 124 سوره بقره توجه کنید:

وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین

  ادامه مطلب...

95/3/14::: 11:33 ص
نظر()
  
   1   2      >