سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیازماى تا دشمن آن گردى ، [ و بعضى این جمله را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند : و آنچه تأیید مى‏کند از سخنان امیر مؤمنان ( ع ) است روایت ثعلب از ابن اعرابى است که مأمون گفت : اگر على ( ع ) نگفته بود « اخبر تقله » مى‏گفتم « أقله تخبر » . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :2
کل بازدید :24200
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/28
5:20 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
رضا ملتفت[0]
من رضا ملتفت، دانشجوی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه یاسوج هستم. هدف من از تاسیس این وبلاگ، تفکر و پخته تر شدنه. امیدوارم با نظرات خوبتون من رو در این راه یاری کنید.

خبر مایه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ادله اثبات قرآن قسمت دوم * تاریخ: 95/6/15

 

      مقدمه: امروز بنا دارم ادامه قسمت قبلی این متن رو بنویسم. هدف من از نوشتن متن هایی مانند اثبات قرآن، بیان کردن بعضی از مشاهدات علمی درباره آیات قرآن و ایجاد انگیزه در دوستان خواننده برای تحقیق است و همچنین پاسخ به این سوال که حضرت محمد (ص) چگونه از این نکات و حقایق علمی اطلاع داشته ست؟ دوستان عزیز، تحقیق و بررسی را فراموش نکنید.

***

زوج بودن همه چیز: 49 ذاریات

وَ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون‏

49 سوره ذاریات: و از هر چیزى دو گونه [یعنى نر و ماده‏] آفریدیم، امید که شما عبرت گیرید.

   به عبارت کُلِّ شَیْ‏ءٍ توجه کنید، آیا برای شما جالب نیست که هر چیزی در اطراف ما از اتم ها ساخته شده ست و همانطور که اطلاع دارید اتم ها از ذراتی با بار منفی و مثبت ساخته شده اند.

   حال در آیه 36 سوره یس میخوانیم: سُبْحانَ الَّذی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْوَ مِمَّا لا یَعْلَمُون‏: پاک و منزه ست خداییکه همه ممکنات عالم را جفت آفرید چه از نباتات، و چه از نفوس بشر و دیگر مخلوقات که از آن آگاه نیستید.

   آیا برای شما جالب نیست که اکثر و یا همه گیاهان زوج هستند، یا بعبارتی مادگی و پرچم دارند و یا مانند نخل، دارای درخت ماده و درخت نر جداگانه هستند. برای اطلاعات بیشتر به این مطلب توجه کنید.

 

پیشبینی وسایل نقلیه: 41 و 42 سوره یس: 

وَ آیَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ (41) وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ (42)

و برهان دیگر آنکه ما نژاد بشر را در کشتی پر بار سوار گردانیدیم * و نیز برای آن ها به مانند کشتی چیزی که بر آن سوار شوند خلق کردیم.

   آیا چیزی که از این دو آیه برداشت میشود این نیست که خداوند وسایل نقلیه از قبیل ماشین، هواپیما، قطار و ... را برای ما خلق کرده ست. به این تفسیر توجه کنید.

 

نور خورشید و نور ماه: 5 یونس:

هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون‏

    5 سوره یونس: اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد، و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید. خدا اینها را جز به حقّ نیافریده است. نشانه‏ها(ى خود) را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کند.

   در این آیه مشخص ست که به نظر این آیه نور خورشید از خودش سرچشمه میگیرد و از واژه ضیاء استفاده کرده درحالی که نور ماه از خودش نیست پس میفرماید: هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً .

 

دو دریای شیرین و شور: 53 فرقان

وَ هُوَ الَّذی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً

    و اوست کسى که دو دریا را موج‏زنان به سوى هم روان کرد: این یکى شیرین (و) گوارا و آن یکى شور (و) تلخ است؛ و میان آن دو، مانع و حریمى استوار قرار داد.

   این آیه و آیات 19 و 20 سوره الرحمن درباره این موضوع از حقایق شگفت انگیز قرآن ست. تا آنجاییکه من متوجه شدم علت اینکه این دو دریا با هم مخلوط نمیشوند، اختلاف در چگالی آن هاست. به این مطلب علمی و همچنین این متن توجه کنید.

 

موقعیت های ستارگان: 75 واقعه

فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُوم‏

   75 سوره واقعه: سوگند به جایگاه ( طلوع و غروب ) ستارگان. * و این قسم اگر بدانید بسیار سوگند بزرگی ست * که این قرآن بسیار گرامی ست.

   در جایی این مطلب را شنیدم که آنطور که ما فکر میکنیم ستارگان در جای خود ثابت نیستند. بلکه ستارگان با سرعت های مختلف و بسیار زیاد در حال حرکت هستند، اما از آنجاییکه فاصله نزدیک ترین ستاره به زمین چهار سال نوری یعنی چیزی معادل سی و هشت هزار میلیارد کیلومتر ست. حرکت ستارگان را درک نمیکنیم.

 

حرکت کوه ها: 88 نمل:

وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ إِنَّهُ خَبیرٌ بِما تَفْعَلُون‏

   88 سوره نمل: و کوهها را مى‏بینى (و) مى‏پندارى که آنها بى‏حرکتند و حال آنکه آنها ابرآسا در حرکتند. (این‏) صُنعِ خدایى است که هر چیزى را در کمال استوارى پدید آورده است. در حقیقت، او به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

   یکی از یافته های علمی امروز درباره آیه فوق میتواند این باشد که کره زمین ما حرکت های مختلفی دارد: از قبیل حرکت بدور خودش، حرکت به دور محور عمودی زمین و حرکت بدور خورشید. پس شاید منظور آیه این باشد: زمانی که ناظر بر روی زمین باشد کوه ها را ثابت خواهد دید، اما اگر در جایی خارج از اتمسفر زمین به کوه ها بنگرد، آن ها را همراه با حرکت زمین در حرکت میبیند.

 

نسبیت انیشتین: 5 سوره سجده:

 یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّون‏

   5 سوره سجده: او امر عالم را (بنظام احسن) از آسمان تا زمین تدبیر میکند سپس در روزی که مقدارش به حساب شما بندگان هزار سال است باز بسوی او بالا رود.

   تا آنجاییکه من از نظریه نسبیت اطلاع دارم. این نظریه بیان میکند: سرعت گذر زمان برای افراد مختلف متفاوت است و هر چه قدر سرعت یک نفر در بُعد مکان بیشتر باشد، سرعت او در بُعد زمان کمتر میشود تا آنجاییکه اگر کسی بتواند با سرعت نور حرکت کند گذر زمان برای او تقریبا صفر میشود.

   حتی در این زمینه آزمایشاتی نیز انجام شده است برای مثال در آزمایشی از دو ساعت بسیار دقیق استفاده شد. بعد از اینکه این دو ساعت تنظیم شدند، یکی از آن ها در فرودگاه و دیگری در یک هواپیما کار گذاشته شد. بعد از ساعت ها پرواز، این دو ساعت با هم مقایسه شدند. نتیجه اینکه ساعتی که در هواپیما قرار داشت، گذر زمان کمتری را ثبت کرده بود.

 

موفق و شاد باشید.


95/6/15::: 2:47 ع
نظر()